11 دی 1402 توسط obaby

5 تفاوت اصلی شامپو بچه و شامپو بزرگسال

اهمیت وجود تفاوت بین شامپو بچه و شامپو بزرگسال

امروزه شامپو بچه به گونه ای اختصاصی فرموله و تولید می شود که با شامپو مناسب بزرگسال تفاوت های دارد. در بین انواع مختلف شامپو بزرگسالان همچون شامپوهای مناسب موهای معمولی، موهای چرب و خشک و آسیب دیده هیچ شامپویی مناسب موهای نوزادان و کودکان نیست. تفاوت شامپو بچه و شامپو بزرگسال صرفا به دلیل نوع و شرایط خاص موهای کودک نیست بلکه تولید آن به جهت حصول اطمینان از عدم آسیب به پوست و موهای آنان است.

شامپو بچه مواد پاک‌کننده تهاجمی شامپو بزرگسال را ندارد و با نزدیک به خنثی نگهداشتن سطح PH، برای جلوگیری از سوزش چشم کودک مناسب است. در ادامه این مطلب تفاوت های اصلی شامپو بچه با شامپو بزرگسال و همچنین پاسخ برخی از متداول ترین سوالات در مورد شامپو بچه را خواهید خواند.

درک چیستی و عملکرد شامپو بچه

✅شامپو بچه همانند شامپو بزرگسال(معمولی) یک محصول مراقبت از مو، مختص نوزادان و کودکان است که برای از بین بردن روغن، ذرات پوسته، شوره سر، آلاینده های محیطی و سایر ذرات آلوده کننده که به تدریج روی مو تجمع می یابند استفاده می شود. شامپو بچه ملایم، ضدحساسیت و بدون برخی از ترکیبات خشن در شامپو بزرگسال مانند پارابن ها، فتالات ها، سدیم آوریل سولفات(SLS) و الکل می باشد.

✅نوزادان در بدو تولد پوست بسیار حساسی دارند که می تواند به برخی از مواد شیمیایی موجود در شامپوهای معمولی واکنش شدید نشان دهد. پس، استفاده از محصولات معطر مصنوعی و حاوی مواد شیمیایی خشن می‌تواند برای پوست بدن و صورت آنان مضر باشد.

✅شامپوهای بچه با سورفاکتانت هایی که برای پوست و چشم ها ملایم و غیرتحریک کننده می باشند، همچنین بدون مواد نگهدارنده، عطر و رنگ مصنوعی فرموله می شوند. علاوه براین فرمولاسیون ملایم شامپو بچه برای پیشگیری از بروز آلرژی یا حساسیت های پوستی با آب رقیق می شود.

✅براساس مطالعه ای که در مجله بین المللی علوم آرایشی(Bergfeld et al., 2019) منتشر شده است، شامپوهای بچه تحت آزمایش های دقیق قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که استانداردهای ایمنی را رعایت می کنند و برای استفاده روی پوست ظریف نوزادان و کودکان مناسب هستند.

تجزیه و تحلیل علمی در چرایی استفاده از شامپو بچه

📌در پوست سر، غده چربی(سباسه) وجود دارد که به تنهایی مسئول ترشح سبوم(ماده روغنی-مومی) است. سبوم پوششی برای تارهای مو و همچنین مسئول حفظ گوشته پوست سر در حالت طبیعی است. پوشش سبوم به تقویت ریشه های مو، مرطوب نگه داشتن و تغذیه پوست سر کمک می کند.

غدد چربی در نوزادان چندان کامل نیستند و بنابراین قادر به محافظت از پوست سر در برابر مواد شیمیایی موجود در شامپوهای بزرگسالان نیستند. سبوم معمولا هر دو روز یک بار در بزرگسالان بازسازی می شوند، اما برای نوزادان این مدت زمان طولانی تر است. عدم بلوغ غدد چربی نیز به مادران القا می کند که نیازی به شستن روزانه موهای کودک با شامپو ندارند. اما بهتر است یک یا دو روز، فاصله بین دفعات استفاده از شامپو برای کودک خود ایجاد کنید.

5 تفاوت اصلی شامپو بچه و شامپو بزرگسال

۱. مواد تشکیل دهنده و لمس ملایم: شامپو بچه بطور اختصاصی با مواد ملایم فرموله شده است. فرمولاسیون شامپو بچه به گونه ای طراحی شده است که برای پوست و چشم های حساس کودک ملایم و بدون ایجاد اشک باشد. اکثر شامپوها از لوریل سولفات برای تمیز کردن و ایجاد کف استفاده می کنند. در حالی‌که سولفات ها شوینده های بسیار خوبی هستند، ولیکن می توانند چشم های کودک را تحریک کنند. اما در شامپوهای بچه از سورفکتانت‌های ملایم‌تری معروف به سورفکتانت‌های آمفوتریک استفاده می‌کنند که بدون ایجاد سوزش چشم پاک می‌شوند.

در مقابل، شامپوهای بزرگسالان اغلب حاوی مواد پاک کننده قوی تر و عطرهایی هستند که ممکن است برای پوست نرم و حساس کودک بسیار خشن باشند. بنابراین، در تولید شامپو بچه استفاده از مواد ملایم و عدم استفاده از مواد شیمیایی خشن در اولویت قرار دارد.

۲. برقراری تعادل pH متناسب با پوست کودک: پوست بدن و پوست سر تعادل pH دارند و شامپو بچه خاصه برای حفظ این تعادل ظریف طراحی شده است. شامپو بچه معمولا به گونه‌ای فرموله می‌شود که سطح pH نزدیک‌تر به pH طبیعی پوست کودک داشته باشد تا به جلوگیری از تحریک و حفظ سلامت پوست کودک کمک کند. در مقابل، شامپوی بزرگسال ممکن است سطح pH پایین تری داشته باشد که برای پوست حساس کودک مناسب نیست.

در واقع می توان گفت یکی از تفاوت های اصلی شامپو بچه با شامپو معمولی رقیق شدن شامپو بچه با آب و pH نزدیک به خنثی(۵.۵-۷)است. بسیاری از شامپوهای معمولی pH پایین تر(اسیدی) دارند تا با پوست بزرگسالان مطابقت داشته باشند و یا در صورتیکه حاوی صابون واقعی باشند PH بالاتر(قلیایی) دارند. PH مایعات موجود در بدن ما همچون اشک 7.4 است، بنابراین هدف شامپو بچه مطابق با pH خنثی است تا از سوزش و تحریک جلوگیری کند.

۳. عطر سبک: شامپوهای بچه معمولا بدون عطر هستند و یا رایحه های طبیعی بسیار ملایمی دارند. این امر خطر حساسیت های تنفسی و پوست حساس کودک را با عطرهای قوی به حداقل می رساند. در مقابل، شامپوهای معمولی اغلب دارای رایحه های قوی تری هستند که ممکن است برای حواس ظریف کودک ایده آل نباشند.

۴. قدرت پاک کنندگی: شامپو بچه پاکسازی ملایم و در عین حال موثری را برای نوازان و کودکان فراهم می کند. این میزان قدرت پاک کنندگی برای از بین بردن کثیفی، روغن ها و ناهنجاری های غذایی کودک بدون از بین بردن روغن های ضروری یا ایجاد تحریک طراحی شده است. اما شامپوهای معمولی برای پوست سر بزرگسالان فرموله شده اند که پاکسازی قوی تری را انجام می‌دهند. استفاده از شامپو بزرگسالان برای نوزادان ممکن است باعث پاکسازی بیش از حد و خشکی پوست شود.

۵. مراقبت مناسب: پر واضح است در زمان انتخاب بین شامپو بچه و شامپو بزرگسال، ملایم و مناسب بودن شامپو بچه آن را به انتخابی ارجح برای کودک شما تبدیل می کند. همانطور که کودک رشد می کند، نیازهای مو و پوست او ممکن است تغییر کند و شما می توانید همگام با رشد کودک انتخاب خود را با شامپوهای متناسب تر تغییر دهید. اما برای نوزاد و یا کودک خود از شامپوی بچه استفاده کنید تا مراقبت لطیفی را آنطور که شایسته اوست ارائه دهید.

زمان انتقال از شامپو بچه به شامپو بزرگسال 

بزرگسالان قادرند در مقابل ورود شامپو به چشم خود در هنگام استفاده از آن جلوگیری کنند اما بچه ها قادر به محافظت در مقابل ورود شامپو به چشم خود نیستند. بنابراین وقتی بچه ها به سنی می رسند که یاد می گیرند از شامپو به نحوی استفاده کنند که وارد چشمشان نشود سن مناسبی می‌تواند برای انتقال از شامپو بچه به شامپو بزرگسال باشد.

با توجه به تجربه اغلب والدین و مطالعه پزشکی، سنی که بچه ها می توانند بدون تحریک چشم از شامپو استفاده کنند حدود 8 تا 10 سالگی است. اما همه مادران باید این را در نظر داشته باشند که سن انتقال از شامپو بچه در کودک او ممکن است متفاوت باشد و اصلا جای نگرانی نیست.

متداول ترین سوالات درباره استفاده از شامپو بچه

۱. آیا بزرگسالان می توانند از شامپو بچه استفاده کنند؟ شامپو بچه نیز مانند موهای نوزاد، موهای شما را با شدت تمیز نمی کند. به طور معمول، پاک کننده های موجود در محصولات بزرگسالان می توانند خشن تر و قوی تر باشند. در مقابل اما پاک کننده های موجود در شامپوهای بچه معمولا ملایم تر هستند.

شامپو بچه حاوی جزء تمیز کننده سدیم لوریل سولفات نیست. بنابراین اگر موهای شما چرب و روغنی است برای تمیز کردن موها، نیاز به تکرار دفعات استفاده از شامپو بچه در هربار شستشوی موهای خود خواهید داشت. علاوه براین شامپوهای بچه اجزای اضافی شامپوهای معمولی مانند براق کننده مو، افزایش دهنده رشد و غیره را ندارند.

۲. آیا می توان از شامپو بزرگسال برای نوزادان استفاده کرد؟ توصیه نمی شود؛ شما با استفاده از شامپو بزرگسال نوزاد خود را در معرض خطر تحریک پوست و چشم قرار می‌دهید. پس استفاده از شامپو بچه که به‌طور خاص ملایم تر و طبیعی تر فرموله شده است برای نوزادان کارآمد و امن می باشد.

۳. هر چند وقت یکبار می توان از شامپو بچه استفاده کرد؟ شستن مرتب موهای کودک با شامپو برای از بین بردن آلودگی ضروری است. برای نوزادان، موها را می توان هر هفته به فاصله یک تا دو روز شست، در حالیکه برای کودکان نوپا حمام کردن یا شامپو زدن بیش از حد می تواند روغن های طبیعی و رطوبت را از پوست پاک کند و باعث خشکی و خارش آن شود.

۴. از چه زمانی می توان از شامپو بچه استفاده کرد؟ گفته شده از زمانی که بند ناف کودک بیافتد بهتر است از شامپو استفاده کرد. این کار از عفونت یا تحریک نوزاد در آن ناحیه حساس جلوگیری می کند. ابتدا از مقدار کم شروع و با ضخیم تر و بلندتر شدن موها، می توان مقدار شامپو را به تدریج افزایش داد.

سخن آخر

درک تفاوت ‌های بین شامپو بچه و شامپو بزرگسال انتخاب و لزوم استفاده از شامپو بچه را محسوس تر می کند. تولیدکنندگان پیشرو در تولید محصولات مراقبتی و بهداشتی مختص نوزادان و کودکان تست های ایمنی گسترده ای را انجام می‌دهند. برند معتبر و دوستدار کودک اُبیبی نیز اساس تولید خود را ایمنی و استفاده از ترکیبات ملایم، ضدحساسیت، سازگار با pH طبیعی پوست نوزادان و کودکان و همچنین به کار بردن ترکیبات بسیار مغذی مانند انواع ویتامین ها و عصاره های طبیعی تغذیه کننده پوست و مو قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *